Marina Abramovich,The Kitchen Levitation filmstill.jpg

Marina Abramović

Lees hier het persoonlijke verhaal van educator Merith Smals over het werk The Kitchen Levitation van Marina Abramović.

Dit videokunstwerk maakt deel uit van de tentoonstelling Allemaal wonderen.

Het verhaal van de zestiende-eeuwse mystica Teresa van Avila en het persoonlijke verhaal van Marina Abramović vallen in dit videokunstwerk samen. De verbeeldingskracht van Abramović nodigt mij uit om oude wonderverhalen met het nu en het persoonlijke te verbinden.

Het authentieke werk van kunstenaar Marina Abramović fascineert me al een tijd. Zo ook de Levitation of Saint Theresa. Het werk zet me aan het denken: zweeft Abramović hier echt? Is dit een foto, of nee, ze beweegt, het is een video. Maar hoe houdt ze dat zweven dan vol? Waarom wilde ze zelf zweven boven een kloosterkeuken? Welke betekenissen zitten hier achter? Wat vraagt dat zweven lichamelijk van haar? Intussen kijk ik al minutenlang gefascineerd naar de video-installatie.

In dit werk komt voor mij mooi naar voren hoe hedendaagse kunstenaars geïnspireerd zijn door het eeuwenoude verschijnsel wonderen. Abramović speelt hier met schijn en werkelijkheid en verwijst naar de mystieke ervaringen van de Spaanse zuster Teresa van Avila (1515-1582). Teresa van Avila begon na een dag leviteren in de kerk opnieuw te zweven in haar keuken. Kwaad en hongerig hing ze boven de pan. Abramović vond het een mooi idee dat ze kwaad was, uitgerekend op de hogere macht die haar heilig maakte. De keuken verwijst ook naar Abramović’ eigen jeugd: ''Mijn oma’s keuken was het centrum van mijn wereld. Al mijn beste herinneringen komen daar vandaan''.'


Over de auteur

Merith Smals is educator van Allemaal wonderen. Vanwege Covid-19 is deze tentoonstelling tijdelijk gesloten.