Mozes met de tafelen der wet

Ode aan Antwerpen

Tentoonstelling

Het is Museum Catharijneconvent gelukt: ruim 80 Vlaamse en Hollandse meesters zijn dit voorjaar voor het eerst samen te zien in de tentoonstelling Ode aan Antwerpen. Het is de hoogste tijd voor een ode, want zonder het zestiende-eeuwse Antwerpen was de ongekende bloei van de Hollandse schilderkunst in de zeventiende eeuw er niet geweest.

Van 14 mei t/m 17 september 2023 is het zo ver: dan nemen grote meesters als Frans Hals, Maerten de Vos, Jan Steen, Frans Floris, Peter Paul Rubens en Rembrandt van Rijn de bezoeker mee in dit turbulente, maar onderbelichte verhaal waarin religieuze en economische vluchtelingen de hoofdrol spelen. Nooit eerder is er zo’n grote en veelomvattende tentoonstelling over dit onderwerp georganiseerd.

Wanneer
14 mei - 17 sep 2023
Waar
Museum Catharijneconvent

Ontdek hoe Vlaamse en Brabantse meesters Nederland groot maakten

Godsdienstvrijheid

Aan de hand van ruim 80 sleutelwerken toont Ode aan Antwerpen de immense invloed van de gevluchte Antwerpenaren op de kunst en de kunstmarkt in de Republiek, maar ook de blijvende artistieke wisselwerking tussen de Zuidelijke en Noordelijke Nederlanden. Een feest voor het oog tegen de achtergrond van een turbulente geschiedenis. Het gaat veelal om grote en kleurrijke doeken en panelen die voor het eerst in Nederland te zien zijn.

Van Antwerpen naar Amsterdam

In de zestiende eeuw was Antwerpen dé belangrijkste handelsmetropool van West-Europa. Mede daardoor ontwikkelde de stad zich tot het centrum van de kunst en kunsthandel. De schoonheid en kwaliteit van de Antwerpse kunst was ongeëvenaard en de artistieke invloed reikte tot ver buiten de landsgrenzen. Voor het eerst ontstond er een vrije kunstmarkt en er ontwikkelden zich nieuwe genres. Religieuze en politieke onrust in de tweede helft van de zestiende eeuw veroorzaakte een kantelmoment.

In 1585 kwam het met de Val van Antwerpen tot een definitieve scheiding tussen de Noordelijke en de Zuidelijke Nederlanden. Het Zuiden bleef katholiek en in Spaanse handen. Het Noorden werd protestants. Doordat de Spanjaarden de rivier de Schelde kwijtraakten als belangrijkste handelsroute verloor Antwerpen zijn economische toppositie. Dit alles resulteerde in een massale uittocht van vooral protestantse kunstenaars en kooplieden naar de Republiek der Zeven Verenigde Nederlanden. Amsterdam werd het nieuwe Antwerpen. De kunst en economie kwamen er in de zeventiende eeuw tot volle bloei.

Topstukken uit nationale en internationale collecties

De helft van de getoonde kunst is afkomstig uit de collectie van The Phoebus Foundation in Antwerpen. Zonder deze bruikleengever was het niet mogelijk geweest om deze tentoonstelling te maken. De overige werken komen uit collectie van Museum Catharijneconvent en van vooraanstaande bruikleengevers als het Mauritshuis, het Rijksmuseum, Museum Boijmans Van Beuningen van het Snijders&Rockoxhuis. Bij de tentoonstelling verschijnt ook de rijk geillustreerde publicatieVan Antwerpen naar Amsterdam. Schilderkunst uit de zestiende en zeventiende eeuw, uitgegeven door Hannibal Books en onder redactie van conservator dr. Micha Leeflang.

Lezingen en activiteiten

Bij Ode aan Antwerpen komt een uitgebreid programma met lezingen door historici, kunsthistorici en schrijvers, teken- en schildercursussen, stadswandelingen en een samenwerking met de Vrije Academie en ILFU.

 

Ministerie van OCW

 

Logo VriendenLoterij

 

Phoebus foundation

 

Ministerie van OCW

 

Logo VriendenLoterij

 

Phoebus foundation