Tijd voor verandering! In ieder geval volgens belangrijke hervormers in de 16de eeuw.
Welke ideeën en ontwikkelingen gingen vooraf aan de Reformatie? Wie waren in die tijd de belangrijkste ‘influencers’? Wat was bijvoorbeeld de rol van de Moderne devotie en het gedachtengoed van Erasmus? En welke rol speelden de (vroege) tekenen van de Renaissance? In deze museumles duiken leerlingen dieper in de periode van de Reformatie en leren over de gevolgen ervan. De kunstwerken in het museum helpen bij het ontdekken van de bredere context waarbinnen dit alles plaatsvond.
Dit programma is een fijne examentraining! De museumles biedt een bredere context bij het examenonderwerp Reformatie, waarbij de link met kunst en erfgoed wordt gelegd.
Praktische informatie en reserveren
- Tijdsduur: 60 minuten (excl. ontvangst en afscheid)
- Doelgroep: HAVO/VWO bovenbouw
- Groepsgrootte: maximaal 15 leerlingen per museumdocent
- Kosten: € 55,- per 15 leerlingen
- Aansluiting bij curriculum: leerdoelen binnen de beeldende vakken, CKV, Geschiedenis, Godsdienst/Levensbeschouwing, Kunst en cultuur
- Reserveren: via ons online boekingssysteem, zie knop hieronder
Leerdoelen
- Je kunt beoordelen wat een hervormer tot hervormer maakt in verleden, heden en toekomst.
- Je leert verschillende oorzaken en gevolgen van de Reformatie te herkennen, benoemen en toe te passen.
- Je leert je eigen overtuigingen (wat zou jij willen veranderen?) in beeld en onder woorden te brengen.
- Je kunt analyseren hoe kunst gebruikt werd en wordt om te overtuigen en te provoceren.
Meer informatie of vragen?
Neem voor meer informatie contact op via: onderwijs@catharijneconvent.nl.
Meer weten over het bezoeken van Museum Catharijneconvent met de klas? Kijk dan op onze pagina met algemene informatie over schoolbezoeken.