Museum Catharijneconvent, sfeerbeeld met Meester van de Utrechtse Stenen Vrouwenkop, foto Lilian van Rooij

Online lesmateriaal

Lesmateriaal voor thuis of op school

Met deze werkbladen gaan de leerlingen aan de slag met diverse onderwerpen die tijdens een bezoek aan ons museum of in de les aan bod komen.

Corona en de pest

Werkblad VMBO/HAVO/VWO, geschikt voor alle leerjaren

Corona is een pandemie: een wereldwijde verspreiding van een besmettelijke ziekte. Pandemieën zijn helaas van alle tijden. Ook in de middeleeuwen hadden de mensen te maken met een pandemie, de pest.

Tijd

Werkblad VMBO bovenbouw; HAVO/VWO onderbouw

Er bestaan verschillende soorten tijd. De letterlijke tijd zoals de klok die aangeeft, maar ook de tijd zoals je die ervaart. De tijd kent veel invalshoeken die ook voor kunstenaars regelmatig als inspiratiebron dienen.

Middeleeuwse manuscripten

Infoblad HAVO/VWO bovenbouw

Museum Catharijneconvent heeft een grote collectie middeleeuwse manuscripten. Zoals bijvoobeeld het Breviarium van Beatrijs van Assendelft, een meisje dat aan het einde van de 15de eeuw naar een klooster ging. Wat is een breviarium en door wie en hoe is het gemaakt?

Werkblad Nieuwe start, weer in de klas!

Geschikt voor alle leerjaren

Werkblad 'Leven in een klooster'

Het gebouw waar Museum Catharijneconvent zit, was vroeger een klooster. Wie leefden er in kloosters en hoe zit dat nu?

Museumdocent Aart vertelt over zijn favoriete voorwerp uit de collectie van het museum

Museumdocent Aart ziet zonden op schilderij

Symboliek

Bovenbouw HAVO/VWO

Dit kostbare borduursel zit boordevol voorwerpen met een bijzondere betekenis. Welke zijn het en wat is hun symboliek?

Werkbladen 'Update een kunstwerk'

Hoe zou dit schilderij eruitzien als het nu was gemaakt? Wat zou nu anders zijn en welke dingen zouden hetzelfde kunnen blijven?

Museumdocent Thijs laat een kunstwerk zien dat op een stripverhaal lijkt

Werkblad Identiteit en attributen VMBO

Je identiteit, wat is dat eigenlijk? En kun je aan een ander zien welke identiteit hij of zij heeft?