jongenbestuur

Museumles op school

Het museum komt in de klas!

Een museumbezoek is natuurlijk een geweldige ervaring voor leerlingen in het primair onderwijs, maar soms is het lastig om een bezoek buiten de deur te organiseren. Daarom zijn er nu museumlessen voor in de klas. Hieronder staan de programma's die kunnen worden gevolgd. Voor meer informatie en aanmelden kun je contact opnemen met Femke Lockefeer of Caroline van Rhijn. De feestjaarkaart is ook geldig voor deze programma's.

Feest! Wij vieren vrijheid

Geschikt voor midden- en bovenbouw
Vakken: Actief burgerschap, Geschiedenis, Kunst

Een feest om je vrijheid te vieren. Hoe doe je dat? En waarom? In deze gastles staan thema’s als vrijheid, onvrijheid, democratie en burgerschap centraal. Hoe bevrijd zijn wij? Hoe ziet vrijheid er voor jou uit? Aan de hand van de vrijheidsfeesten Bevrijdingsdag en Ketikoti spreken we over uitsluiting, discriminatie op basis van religie, huidskleur of culturele herkomst. De leerlingen leren vragen te stellen en antwoorden ter discussie te stellen over aangetroffen situaties en verhoudingen en over hun eigen en andermans reactie daarop. De gastles kan vervolgd worden met een kunstopdracht waarin leerlingen op een artistieke wijze een verbinding maken tussen oorlog, vrijheid en henzelf. Met de gemaakte kunstwerken kan de klas deelnemen aan Beeldvormen ’40 – ’45, een samenwerking met het Bevrijdingsfestival Utrecht. De winnende kunstwerken worden tentoongesteld in het museum!

Deze les duurt 1 uur. Optioneel is onze museumdocent nog in te zetten voor de kunstopdracht. Benodigdheden: beamer of digibord voor de gastles, artistieke materialen voor de opdracht

Lentefeesten!

Geschikt voor onder-, midden- en bovenbouw
Vakken: Burgerschap, Kunst

Pesach, Holi Pagwa, Goede Vrijdag, Pasen, Ramadan, Koningsdag, Moederdag, Suikerfeest, Hemelvaart, Pinksteren, Vaderdag...
Er wordt heel wat af gevierd in het voorjaar. Allerlei feesten met ieder zijn eigen speciale muziek, kleding of eten. Door te kijken, vergelijken, ervaren, luisteren en doen ontdekken de leerlingen verschillende feestdagen die gevierd worden in het voorjaar. Welke feesten vieren jullie thuis, of op school? Maak je op voor een feestje in het lokaal! De leerlingen leren van elkaar welke feesten zij zelf vieren en waarom, hoe feesten gevierd worden en wat hierbij verschillen en overeenkomsten zijn. Eén feestdag wordt extra in het zonnetje gezet met een creatieve opdracht. Jullie kunnen zelf kiezen welke van de genoemde feestdagen centraal staat in deze kunstzinnige opdracht.

Dit programma duurt 2 uur. Benodigdheden: beamer of digibord, artistieke materialen en tekenpapier

Even zien… kijken naar kunst

Geschikt voor onder- midden- en bovenbouw
Vakken: Kunst, Taalvaardigheid

Even kijken… nog even kijken..
Door samen aandachtig naar kunst uit de collectie van het museum te kijken ontdek je van alles! Vertrouwend op hun eigen observaties, ontvankelijk voor de gedachten van anderen, ontwikkelen de leerlingen inzichten over kunst èn andere zaken. Zoals verbanden tussen de kunstwerken en henzelf, religie en gebruiken. Daarnaast maken de leerlingen kennis met de religieuze rol van een kunstwerk. Het kijken wordt aan de hand van verschillende methodieken begeleid, denk aan Visual Thinking Strategies. Deze kijkles sluit naadloos aan bij belangrijke aandachtsgebieden in het onderwijs; kritisch leren denken, onderzoekend leren, het ontwikkelen van burgerschapskwaliteiten en de taalvaardigheid.

Dit programma duurt een uur.

Benodigdheden: beamer of digibord, papier, schrijfwaren

Debattraining in de klas

Geschikt voor bovenbouw
Vakken: Actief burgerschap, Taalvaardigheid en Kunst

Om in de huidige samenleving meer begrip te krijgen voor elkaar en elkaars tradities en gebruiken is het belangrijk dat iedereen zich leert inleven in de ander. Een ideale werkvorm om dit te oefenen is het debat. Door te debatteren leer je spreken in het openbaar, je mening verwoorden en keuzes onderbouwen met sterke argumenten. Je oefent vaardigheden als luisteren, creatief denken en formuleren. Soms moet je tijdens het debat een standpunt verdedigen dat niet overeenkomt met je eigen mening. Zo leer je je inleven in de ander en krijg je meer respect voor elkaar. Tijdens deze debattraining leren de leerlingen wat een debat is en hoe je debatteert. De training wordt gekoppeld aan en geoefend met een aantal kunstwerken uit onze collectie waarin naastenliefde centraal staat.

Dit programma duurt 2 uur.

Benodigdheden: beamer of digibord, papier, schrijfwaren

Feestjaarkaart

De Feestjaarkaart is ook geldig voor de lessen in de klas. De prijs bedraagt €100 per jaar per school. Meer informatie over de Feestjaarkaart.