ABM_s380_lage_header_2.jpg
Meesters van de historieschilderkunst

Rembrandt en de Gouden Eeuw

Maak kennis met Rembrandts voorgangers, navolgers en tijdgenoten. In een nieuwe permanente expositie presenteren we de 16de en 17de-eeuwse topstukken uit de unieke collectie bijbelschilderkunst van Museum Catharijneconvent.

Rembrandt, leerlingen en navolgers

Al wandelend door de kloostergangen ziet de bezoeker de geschiedenis van de schilderkunst in de Gouden Eeuw en de daarbij behorende ontwikkeling van de bijbelse historieschilderkunst aan zich voorbij trekken. Het centrale punt in de tentoonstelling is een schilderij van Rembrandt van Rijn. ‘De doop van de man uit Ethiopië’ is omringd door werk van zijn leerlingen en navolgers. Hier wordt duidelijk zichtbaar hoeveel invloed Rembrandt had op hun schilderstijl.

Rembrandt is de onbetwiste meester van de historieschilderkunst

Bijbelse historieschilderkunst

De historieschilderkunst met thema’s uit de Bijbel, de mythologie en de geschiedenis, stond in de Gouden Eeuw het hoogst aangeschreven. Bijbelvoorstellingen waren erg in trek. De opdrachtgever of koper kon hiermee zijn geloof en kennis van de Bijbel tonen. Ze kozen voor spannende en actuele verhalen vol list en bedrog, passie, liefde, trouw, moord en doodslag.

Rondom Rembrandt

Rembrandt (1606-1669) is de onbetwiste meester van de historieschilderkunst in de Gouden Eeuw. Op fenomenale wijze hanteerde hij de kwast in een vrije losse schilderstijl om daarmee geschiedenissen uit de Bijbel tot leven te brengen. Veel schilders lieten zich inspireren door Rembrandt. Rondom hem stonden zijn leerlingen Ferdinand Bol, Govert Flinck en Gerbrand van den Eeckhout. Maar ook andere Hollandse schilders pasten zijn stijl en scherpe contrast tussen licht en donker toe.

Tijdgenoten

Ook schilders uit de tijd van Rembrandt komen aan bod. Zij maakten eveneens gebruik van dramatische belichting, maar deden dit op een andere manier. Het werk van Pieter Fransz. De Grebber en de Utrechtse Caravaggisten Dirck van Baburen en Jan van Bijlert roept bij de kijker een grote emotionele betrokkenheid op.