Museum Catharijneconvent beheert meer dan 70.000 objecten. Het museum hanteert een ruimhartig bruikleenbeleid en stelt veel van deze objecten als bruikleen ter beschikking aan binnen- en buitenlandse instellingen.
For English click here.
Bruikleenaanvragen
Wij ontvangen de bruikleenaanvraag graag zo vroeg mogelijk, bij voorkeur minimaal zes maanden voor de ingangsdatum van de tentoonstelling.
Bij de beoordeling van de bruikleenaanvraag wordt er rekening gehouden met de beschikbaarheid en de conditie van de aangevraagde werken, het doel van de aanvraag en de omstandigheden van de locatie waar de bruiklenen gedurende de bruikleenperiode zullen verblijven. Bruiklenen worden toegezegd onder standaard voorwaarden. Wij streven ernaar u binnen twee maanden te informeren over de status van uw aanvraag. Museum Catharijneconvent onderschrijft de uitgangspunten bruikleenverkeer binnen Nederland.
Lenen van Museum Catharijneconvent
Onze medewerkers helpen u graag met de objectselectie. Wij raden aan om voorafgaand aan uw verzoek onze online catalogus te raadplegen waarin al onze objecten te vinden zijn. U bent uiteraard ook van harte welkom om het museum te bezoeken om voorwerpen te bekijken en de mogelijkheden omtrent een bruikleen te bespreken.
Te vermelden informatie
Wij vragen u bij uw aanvraag altijd de volgende informatie te vermelden:
- Tentoonstellingsperiode
- Tentoonstellingsnaam
- Naam en adres van de instelling die de bruikleen aanvraagt
- Contactpersoon en contactgegevens (naam, telefoon, postadres, e-mail)
- Doel van de aanvraag
- Gegevens van de aangevraagde werken, zo volledig mogelijk
- Recent Facility Report of omschrijving van klimaat- en veiligheidsomstandigheden
Kosten
Bruikleennemers dienen onder andere rekening te houden met de volgende kosten:
- Verpakkingskosten
- Transportkosten van een erkende kunsttransporteur
- Verzekeringspremie
- Koerierskosten
Contact
Bruikleenaanvragen kunnen digitaal worden verstuurd ter attentie van directeur Josien Paulides naar het emailadres registrarsoffice@catharijneconvent.nl.
Voor algemene informatie omtrent de bruikleenprocedure kunt u contact opnemen met Saskia Smet via: registrarsoffice@catharijneconvent.nl.
Beschikbaarheid tijdens verbouwing museum
Halverwege 2025 zal Museum Catharijneconvent de deuren sluiten voor een grote verbouwing en herinrichting. De verwachting is dat het museum gedurende twee jaar gesloten zal zijn. Deze plannen hebben ook consequenties voor de beschikbaarheid van onze collectie gedurende de periode januari 2025 – december 2027.
Wij streven ernaar om de collectie zoveel mogelijk beschikbaar te houden voor bruiklenen. Maar, de omvang van de verbouwing is dusdanig dat de collectie tijdens de verbouwingsperiode slechts in geringe mate toegankelijk is. Om toch bruikleenaanvragen voor de periode juli 2025 – november 2027 in behandeling te kunnen nemen, moeten deze vóór 1 januari 2025 zijn ingediend. Na die datum kunnen er helaas geen aanvragen meer in behandeling worden genomen. Toegezegde voorwerpen worden apart gehouden. De verwachting is dat het bruikleenverkeer vanaf eind 2027 weer opgepakt kan worden zoals u van ons gewend bent.
Alle afspraken die al gemaakt zijn met betrekking tot uitgaande bruiklenen worden vanzelfsprekend nagekomen. Wij hopen op uw begrip voor de beperkte bruikleenmogelijkheden.
Vragen hierover?
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met het registrars office: registrarsoffice@catharijneconvent.nl / 030 231 38 35.