Aardglobe Jodocus Hondius, The Phoebus Foundation.

Van de kloosters naar de kenniseconomie

Wat betekende kennis of weten (scientia) voor de antieke filosofie? In deze lezing gaat Christoph Lüthy op onderzoek uit. Aan bod komt het ideaal van kennis dat via de islamitische beschavingen Europa bereikte. En hij staat stil bij welke verdere filosofische, religieuze en empirische invloeden tot het ontstaan van de moderne, door wetenschap gedreven, kenniseconomie hebben geleid. ** Let op: deze lezing is verplaatst van 30 mei naar 21 maart**

Wanneer
Donderdag 21 maart om 14.00 uur
Waar
Museum Catharijneconvent, Lange Nieuwstraat 38 Utrecht
Reserveer hier uw tickets

Het Europese universiteitsstelsel

De moderne wetenschappen zijn aan universiteiten ontstaan. Zoals Christoph Lüthy in zijn lezing zal uitleggen, is de universiteit als leer- en kennisinstituut echter een middeleeuwse uitvinding die vanuit religieuze behoeftes is ontstaan. Deze lezing beschrijft hoe de kennis die in kloosters werd bewaard, in een universitaire wetenschap werd getransformeerd, met alle Griekse en Arabische elementen die daarin aanwezig waren, om zich tot slotte tot de wetenschappen te ontwikkelen zoals we deze thans kennen.

Christoph Lüthy is hoogleraar geschiedenis van de filosofie en de natuurwetenschappen aan de Radboud Universiteit, Nijmegen. Hij heeft filosofie (Oxford), natuurkunde (Basel) en wetenschapsgeschiedenis (Harvard) gestudeerd en werkt vooral op het gebied van de geschiedenis van het ontstaan van de moderne natuurwetenschappen. Hij is tevens uitgever van het tijdschrift Early Science and Medicine en van de boekenreeks Medieval and Early Modern Philosophy and Science (Leiden: Brill), en is lid van de KNAW.

Praktische informatie

  • De lezing is om 14.00 uur in het auditorium van Museum Catharijneconvent
  • Tickets zijn te reserveren via de button rechtsboven.
  • Entree is gratis op vertoon van een geldig entreebewijs voor het museum; reserveren is verplicht.